martes, 31 de diciembre de 2013

23 - Retornar o donar feedback

Una part essencial de la conversa en coaching és el retorn o feedback, que consisteix a fer notar a la persona que se l’està escoltant i entenent. També pot passar que el docent no entengui el que l’alumne li vol transmetre; llavors, el feedback servirà per reformular la resposta i així aconseguir una bona comprensió

Resumint:
El feedback en el context del coaching és: fer notar al coachee que és escoltat i entès.

Podem distingir dos grans maneres de donar un feedback a una altra persona o grup de
persones:

• Feedback no verbal
Consisteix a utilitzar petits gestos, com per exemple assentir amb el cap, mostrar interès
amb la mirada, fer petits moviments amb les mans, fi xar la mirada i assentir, etc. Es tracta
de buscar la sintonia o rapport amb el vostre interlocutor amb l’objectiu de fer-li notar
que esteu seguint la seva argumentació.

• Feedback verbal
Es pot fer de diferents maneres, segons l’objectiu que es vulgui transmetre:
• Emprar monosíl·labs de tant en tant, del tipus: “mh”, “ah”, “sí”...
• Repetir algun fi nal de frase o alguna paraula.
• Fer una breu síntesi del que està explicant l’altre quan es dóna alguna pausa en el
seu discurs. Això es pot fer utilitzant alguna fórmula del tipus “amb el que em dius,
estic entenent que...”.

Per tal que un feedback sigui efectiu i no es percebi com una crítica o una marca d’autoritat
abusiva, s’ha de bastir en l’observació dels fets i no pas en la interpretació. S’ha de fugir de
la personalització i l’etiquetatge. Un bon feedback focalitza l’atenció en com s’ha realitzat
l’acció que s’està explicant o com s’està interpretant la realitat.

D’aquesta manera, el retorn que fa un docent al seu alumne o grup d’alumnes emprant
frases com “no veig què vols transmetre amb aquest treball” o “amb el que m’esteu
explicant ara, entenc quines són les necessitats de la classe i el que voleu de mi”, indica
que ha entès el missatge, i dóna informació sobre el seu estat i la relació cap a ell/s
(Bou, 2009).

El feedback es converteix en un generador de preguntes i una brúixola que guia el
desenvolupament del procés.



No hay comentarios:

Publicar un comentario