La conversa coaching té un funcionament senzill: el coach pregunta i el coachee respon.
En el cas particular del coaching per a docents, qui pregunta serem nosaltres, els
docents, i respondrà l’alumne o el grup, depenent del tipus d’intervenció que fem.
Per a què preguntar?
Les preguntes permeten obtenir informació, establir un clima adient de confi ança, gestionar
el temps i generar expectatives noves.
En el marc docent, les raons principals per formular preguntes poden ser (Bou, 2009):
• Captar l’atenció de l’alumne o de la classe.
• Despertar l’interès.
• Establir una sintonia adient per afavorir l’entesa amb l’alumne o el grup.
• Descobrir les necessitats de l’interlocutor.
• Estimular la refl exió i la creativitat.
• Reforçar les relacions i els vincles.
• Orientar cap a l’acció.
• Facilitar l’autoconsciència i el desenvolupament personal.
Com preguntar?
La clau és saber fer bones preguntes, preguntes transformadores que ajudin el coachee a
replantejar-se creences i paradigmes. Aquestes preguntes poden ser:
• Obertes: per tal que l’alumne pugui expressar què li aporta la pregunta. Cal fugir de preguntes que es puguin respondre amb monosíl·labs, com per exemple:
• Com estàs? Bé.
• Has fet els deures? No.
• Com portes l’examen del proper dilluns? Regular.
Les respostes tallen la conversa, no conviden a continuar.
En canvi, serien més adients preguntes del tipus:
• De què t’agradaria parlar avui? Tot i que es pot respondre breument, aquesta pregunta
convida a continuar la conversa.
• Què opines sobre el que ha passat a classe?
• Què és el que t’importa realment?
Tampoc són adients les preguntes que busquen la justificació o la culpa. Normalment són
preguntes d’aquest tipus:
• Per què has fet això?
• Per què no has acabat els deures?
Aquestes preguntes conviden a deixar la responsabilitat de l’acció en mans d’un altre.
• En positiu: ens referim a preguntes que demostrin a qui les rep que es creu en les seves
possibilitats. En lloc de ser formulades des del paradigma de la mancança o pobresa,
aquestes preguntes es formulen des de l’abundància. Per exemple:
• Què et falta per aconseguir aprovar aquesta assignatura?
Paradigma de la pobresa. Es pressuposa que li falta alguna cosa i que, en aquest
cas, si no l’aconsegueix no podrà aprovar l’assignatura.
• Quins recursos tens per aprovar l’assignatura?
Paradigma de la riquesa. Es parteix de la base que l’alumne té recursos per tenir
èxit; ara li falta trobar quins li poden anar bé i utilitzar-los.
Les preguntes en positiu també són aquelles que treballen des de l’optimisme. Exploren
la realitat, però cercant la part positiva, la part potenciadora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario