martes, 31 de diciembre de 2013

20- Capacitats per a una bona comunicació docent-alumne

Algunes capacitats a desenvolupar per aconseguir una bona comunicació amb el grup classe
o amb un alumne són (Bou, 2009):

• Clarificacióel docent fa alguna pregunta amb l’objectiu d’ajudar que l’alumne o la classe
expliqui millor el missatge, o també pot servir per comprovar que el missatge s’hagi entès.
Per exemple: “t’importaria repetir-ho?, és que no he entès...”, o “si no ho he entès
malament, el que m’esteu explicant és...”.

• Paràfrasis: repetir el missatge de l’alumne amb unes altres paraules i constatar si realment
és això el que ha volgut transmetre.

• Resum o síntesi: després d’unes quantes intervencions de l’alumnat, és aconsellable que
el professor faci un breu resum del que s’ha anat tractant per tal que no es perdi el fi l de
la conversa i per ajudar els alumnes a integrar els diferents missatges que han anat exposant.

Amb aquest tipus d’intervencions s’aconsegueix establir una mateixa línia en el discurs de
l’alumnat, unir els diferents continguts i interrompre un discurs excessivament llarg.
Si aquesta tècnica s’utilitza amb el grup classe sencer, cal que el docent estigui pendent
de tots els alumnes. Sovint hi ha alumnes que no intervenen per vergonya, per por,
o perquè pensen que no tenen res important a dir. Seria bo que, d’una manera gens
directiva, se’ls convidés a participar d’una forma més explícita i integrar-los dins la
conversa grupal.

La Comunicació No Verbal
Tampoc podem oblidar la comunicació no verbal. Segons un estudi del psicòleg Albert
Mehrabian, en el procés comunicatiu, la comunicació verbal té un 7% d’importància, mentre
que el to de veu en té un 38% i la comunicació no verbal un 55%. Com es pot comprovar,
la comunicació no verbal és molt important. Però sembla que se li dóna molta menys
rellevància en front de la comunicació verbal.

La comunicació no verbal ens pot ajudar a veure com està l’alumne o el grup. Cal que
estiguem molt atents al que passa quan estem transmetent un missatge; per això, i com ja
hem vist abans, la connexió amb l’altre i/o amb el grup, la intuïció, els gestos, les cares, i la
posició corporal són elements a tenir molt en compte.


No hay comentarios:

Publicar un comentario