Les fases del procés del dol són les següents (Angel i Amar, 2007):
• La negació
Tot i haver verbalitzat la necessitat del canvi, apareix el reflex de negar-lo, de no considerar-lo important. Aquesta fase serveix per esmorteir el risc que implica iniciar el canvi. És com un instint de protecció. Apareixen estratègies de silenci, de fugida, de no voler relacionar-se amb el docent.
• La ràbia
Expressa el sentiment d’injustícia experimentat, pot manifestar-se en alguna conducta
agressiva, sobretot de cara al docent, ja que l’alumne o el grup se sent molest cap a la
seva fi gura (perquè és el cap visible del canvi en què està immers).
• La negociació
Se cerquen altres alternatives, s’explora el que hagués pogut ser “si...”. Per exemple, “si
s’hagués actuat d’una altra manera...” o “si només canvio una mica...”.
• La tristesa
Aquesta fase porta associat un tancament en un mateix, un desinterès per l’entorn, una
plena consciència de la pèrdua. Pot ser que l’alumne cerqui la companyia del docent, però
només per això, per sentir-lo a prop, no està cercant grans discursos, ni paraules... Només
saber que estem allà.
• L’acceptació
Simbolitza la decisió de fer front a la nova situació. S’ha entès el que està passant, s’assumeix el passat i es decideix tirar endavant. Disminueix el sentiment de culpabilitat i de por al canvi. És la fase en què es descobreixen les noves possibilitats que aporta lasituació.
Tot i que una bona part de l’alumnat no acostumarà a passar per aquestes fases del dol davant
els canvis, sí que n’hi haurà una minoria que en serà susceptible, alumnes que poden viure com una gran pèrdua el fet d’adonar-se de la necessitat de canviar alguna cosa que no volen canviar.
Tot i que és interessant conèixer les fases que poden travessar els alumnes, no és obligatori
que passin per totes. Amb això esperem tenir més eines per fer un bon acompanyament als nostres alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario