martes, 31 de diciembre de 2013

31- DOL I CANVI

Ara, apuntem algunes de les consideracions que cal tenir en compte quan els alumnes posin
en marxa, sota la nostra guia, un objectiu gran, important, que porti implícit algun canvi de
creença i, per tant, pugui fer trontollar els fonaments en els quals està instal·lat.


Un exemple el podem trobar en un alumne que s’ha adonat que la seva conducta agressiva
o desafiant vers l’adult no li serveix per a res; més aviat al contrari: s’adona que li està perjudicant tant en el seu aprenentatge com en les seves relacions amb el grup.

Un altre exemple referit al grup classe podria ser quan l’actitud de la majoria del grup envers
un docent és totalment inadequada i, gràcies a l’actuació del tutor, el grup se n’adona; quan
descobreixen que estan perdent el curs en aquella matèria, un nombre suficient d’alumnes
decideix canviar. Aquests canvis són molt difícils, però no impossibles. A més del canvi que
volen assumir els alumnes, també cal que hi hagi un treball entre el tutor del grup i el docent
implicat.

Quan l’alumne (o el grup classe) es troba en la situació de voler fer el canvi, pot passar per
un període de trencament respecte a les seves relacions amb els integrants del grup o respecte
al rol que hi jugava (potser era un provocador, o era molt graciós, o...).

Apareixeran dificultats en deixar anar les amarres, en passar a l’acció envers el canvi decidit.
Es diu que s’ha de passar per una etapa de dol, ja que hi ha una pèrdua: la persona (o
el grup) està deixant de comportar-se com abans per crear una de nova conducta. Apareix
un patiment per aquesta pèrdua, un patiment lligat a emocions com la ràbia, la culpabilitat,
el tancament en un mateix, la tristesa... Com a docents-coach, serà necessari que ajudem
aquest alumne (o aquest grup) a reconèixer-ho per tal d’obrir el camí al canvi.

El treball de dol permet abandonar les conductes passades per reinvertir l’energia en nous
projectes. Com a docents, cal que coneguem les diferents fases del dol amb l’objectiu de
poder acompanyar els nostres alumnes en els moments de transició i preparar el treball


sobre el futur.

No hay comentarios:

Publicar un comentario