martes, 31 de diciembre de 2013

27- Identificar els valors de l'alumne

En una conversa entre docent i alumne és molt important detectar els valors que hi ha
darrere l’objectiu que l’alumne planteja. Els valors es detecten més fàcilment a través delcomportament o del llenguatge. Una bona manera de fer evidents aquests valors és a partir
de preguntes del tipus:

• Què és el que et motiva?
• Què és el més important per a tu?
• Què és el que et fa llevar cada matí?
• Què et fa passar a l’acció?
• Quin és el motiu que fa que cada dia vinguis a l’escola?
• Quin és el motiu que fa que vinguis poc a l’escola? (Si és un alumne que falta sovint de
manera no justifi cada.)
• Per a què estudies?

A partir d’aquestes preguntes que exploren la finalitat de les accions o la motivació cap a
fer-les, es posen de manifest els valors que hi ha al darrere. El docent pot estar d’acord o no
amb els valors de l’alumne, però si vol mantenir una conversa signifi cativa i transformadora
per a l’alumne, els ha d’acollir. No s’han de negar o emprar expressions de disgust perquè
s’aconseguirà l’efecte contrari. L’alumne deixarà de confi ar i la conversa pot estroncar-se.

Una altra manera de fer afl orar els valors és a partir de metàfores. Se li pot demanar a
l’alumne amb quin personatge s’identifi ca quan descriu una acció concreta.
Per exemple, un nen de 10 anys que comentava que de gran voldria ser futbolista, en preguntar-li amb quin personatge s’identifi cava va respondre “amb en Messi perquè juga molt
bé i és bona persona”.

Amb aquesta resposta, a més del desig de ser un bon jugador, també hi ha el valor de ser
bona persona. Seria molt diferent si la resposta hagués anat pel camí de dir que volia ser
com Messi perquè guanya molts diners; aquí apareixeria una altre valor, el de la riquesa
material. Potser no resulta com esperem, però és un punt de partida per treballar amb
l’alumne.

Si transportem el treball amb objectius i valors al grup classe, podem incloure objectius que
treballin valors que creiem necessaris i importants en el nostre grup. Qualsevol matèria
en què siguem especialistes no està lliure de valors, en especial pel que fa a la manera de
treballar-la i a l’esperit de cooperació i ajuda mútua que pot presidir el seu aprenentatge;
a més, també hem de tenir en compte la importància de l’escolta, del compartir, de saber
esperar...



No hay comentarios:

Publicar un comentario