martes, 31 de diciembre de 2013

15- Habilitat primera: connectar amb el grup


S’ha de crear un clima de confi ança entre coach coachee. Si anem a l’escola o a l’institut,
podem dir que “connectar” és crear un clima de confi ança en què es pugui treballar: convertir
l’aula en un entorn on el docent estigui còmode i pugui fer la seva feina i on l’alumnat estigui
motivat per aprendre i seguir el que el professor li està oferint.
Per exemple, quan entrem a l’aula hem de treballar els petits gestos i detalls com:
• Dir “bon dia” als nostres alumnes.
• Fer notar si hi falta algú (sense ironia, ans al contrari).
• Demanar als alumnes si estan còmodes, si veuen bé la pissarra o pantalla (a vegades
hi ha problemes per un excés de llum).
• Preguntar-los com els ha anat el dia.
• Fer algun comentari sobre el clima de fora i la temperatura de l’aula.

Quan treballem amb el grup classe, un dels primers objectius que ens hem de marcar és
aconseguir que el grup ens doni autoritat, és a dir, que per al grup esdevinguem la referència
en la matèria que els hem d’explicar. Quan parlem d’autoritat no estem dient autoritarisme
ni estem dient que es faci ús de la posició de poder; ben al contrari, cal que sigui el grup
que ens accepti el que vulgui que nosaltres estiguem allà davant proposant-los exercicis,
dinàmiques i exposicions de la nostra matèria. I això només s’aconsegueix si prèviament
s’ha treballat la connexió amb el grup.

Una forma d’aconseguir aquesta autoritat és que el grup vegi que formem part d’ell,
és a dir, que ens integri com un membre més, però distint: un component amb unes
característiques diferents i amb un rol diferenciat (no ho confongueu amb ser col·legues
dels vostres alumnes, no estem parlant d’això!). A més d’aquesta integració, hi ha d’haver
adhesió. Per nosaltres, l’adhesió signifi ca que tenim en compte el grup, que incorporem
qüestions i objectius que ens planteja, que no desestimem les seves aportacions (encara
que a vegades no es puguin materialitzar, almenys hem de parlar-ne i considerar-les).

A nivell individual, quan fem una entrevista amb un alumne o amb una família, la connexió
necessària per iniciar amb un bon clima de conversa es pot vincular amb el concepte
d’estar en sintonia. Per estar en sintonia, seria bo acomodar el to de veu, el ritme
respiratori i la postura corporal al ritme de l’altre; així el farem sentir més còmode.



No hay comentarios:

Publicar un comentario