• Entrevistes que es planifiquen per conèixer l’alumne quan es comença a ser el tutor.
És interessant deixar-los parlar, cercar les seves potencialitats, conèixer els seus gustos i
afi cions, preguntar-los com se senten amb el grup classe, saber amb qui s’avenen millor,
conèixer la seva visió dels cursos anteriors.
Estem iniciant la relació tutor-alumne, així que es tracta de fer entrevistes amb preguntes
exploratives, entrevistes en què el nostre rol serà el d’escoltar, observar, acollir i donar
confiança.
• Entrevistes per a temes concrets:
Fer entrevistes per a temes concrets, com ara fer un seguiment del curs a l’alumne,
saber com creu que li està anant, fer saber a altres companys del claustre si disposem
d’informació sobre ells, etc. Per mantenir una bona conversa, aniria bé:
• Evitar culpabilitzar i fer generalitzacions. Per exemple, fugir de comentaris com:
• Ja veig que sempre t’han anat malament les matemàtiques. (Pressuposes que mai li
aniran bé.)
• No estàs mai atent. (De ben segur que alguna estona sí que haurà estat atent.)
• Què en farem de tu..., quin panorama!! (Li estàs transmetent que no saps què fer
amb ell.)
• Atorgar-li la responsabilitat dels seus actes i oferir-li la nostra ajuda. Si agafem els tres
exemples d’abans, es podrien transformar en:
• Penso que tens alguns problemes amb les mates. És així? Què pots fer per solucionar-los?
• He observat que hi ha algunes estones en què et distreus. Què et passa?
• M’agradaria que m’expliquessis com et sents dins l’aula. (A partir de la seva explicació,
li podem donar la nostra visió: “he observat que estàs distret, potser avorrit?”,
“xerres molt”...)
• Plantejar l’entrevista des de la paciència, l’empatia, la comunicació assertiva i el “no
jutjar”, “no culpabilitzar”. Amb això no volem dir que s’hagin d’evitar els problemes o no
s’hagin d’aplicar les sancions (si és el cas) que estableix el centre.
És molt important distingir la persona de l’acció: que un alumne distorsioni l’ambient de l’aula no vol dir que sigui un desastre o una mala persona.
No hay comentarios:
Publicar un comentario