martes, 31 de diciembre de 2013

40- Coaching grupal a l'aula / matèria

Aquí ens plantegem quines eines i habilitats que proporciona el coaching són vàlides per dur a terme en una aula.

Quan fem referència a l’aula parlem del desenvolupament d’una classe amb 25 o 30 alumnes (ja sigui una classe de llengua castellana, història, música o ciències naturals).


La preparació de l’aula
És bàsic que creem les condicions adients per tal que tot estigui a punt.

• Us imagineu anar a un concert de música clàssica on no hi hagi cadires per seure perquè el responsable de l’acte s’ha oblidat de llogar-les?

Doncs segurament els nostres alumnes es deuen sentir així quan se’ls ha dit que aniran a l’aula d’informàtica i la troben ocupada per un altre grup, o aquell dia els ordinadors no funcionen, o...

Quan parlem de la preparació de l’aula ens referim a tenir-ho tot a punt i haver pensat en què pot passar si...”; en altres paraules, quan fem alguna activitat diferent que implica canvis o materials amb els que no acostumem a treballar, és bàsic “tenir un pla B”. 

Quan estem sota la filosofia del coaching, centrarem bona part de l’atenció en els nostres alumnes; per tant, tenir totes les altres coses controlades per endavant és una gran manera de facilitar la feina i evitar-nos moments desagradables o fins i tot d’estrès.

El clima de classe
El clima de la classe és el context social immediat on cobren sentit totes les actuacions dels alumnes i dels professors. Un bon clima de classe passa necessàriament per una gestió eficient, concretada en un control mínim però suficient, unes relacions socials satisfactòries i un rendiment òptim (Valleo, 2011):

• Control: és el requisit indispensable per tal d’emprendre qualsevol tipus d’objectiu. Ha de ser mínim, però suficient per garantir unes condicions favorables cap al treball i el benestar comú. S’ha d’exercir amb justícia, coherència i equitat:

• Fixació de límits a partir de normes explícites i implícites.

• Manteniment d’aquests límits mitjançant advertències, compromisos, sancions derivacions.

Per exemple, un bon objectiu per treballar en coaching pot ser el d’establir entre tots a l’inici de curs quines seran les normes que regiran la convivència del grup. Es pot fer durant les primeres sessions de tutoria i els acords a què s’arribin es poden escriure en un document que tota la classe haurà de signar. Després es poden fer cartolines amb aquestes normes i es poden penjar en un lloc visible de la classe.

• Relacions intra i interpersonals: són la font principal de satisfaccions i malestars. Tot el temps escolar està impregnat d’interaccions socials. Aquestes relacions han de ser càlides, respectuoses, etc., i això requereix fomentar una sèrie de competències socials:

• Gestió adaptada de les emocions. Dotar l’alumnat de mecanismes per gestionar la ràbia, la impulsivitat, la rigidesa de mires...

• Assertivitat.

• Empatia.

• Comunicació.

• Rendiment: s’ha de procurar un rendiment acadèmic òptim per a tothom. Això no significa que tots els alumnes hagin de rendir per igual, sinó al màxim de les possibilitats que cadascun té. Al mateix temps, s’ha de tenir en compte l’assoliment de competències socioemocionals. Encara que no es pugui aconseguir que tots els alumnes siguin bons estudiants, sí que és exigible que tots siguin persones, en el sentit cívic de la paraula. Les variables que s’han de treballar en aquesta àrea són:

• Actitud.
• Motivació.
• Atenció a la diversitat.
• Resiliència.

Cadascú de nosaltres té el seu propi estil. Hi ha professionals que tot això ja ho fan demanera intuïtiva i se’n surten molt bé; altres no tant, i senten la necessitat de millorar la seva capacitat de gestió en alguns aspectes. Dos aspectes fonamentals a tenir en compte són (Valleo, 2011):

• Centrar-se en les coses que puguem controlar i deixar en segon terme el que depengui d’altres agents implicats.



• Diferenciar i separar les actuacions funcionals i eficaces dels rituals inútils que, encara que ineficaços, s’apliquen una i altra vegada de manera mecànica. Es tracta d’adonar-se de què és el que no funciona respecte a les estratègies que utilitzem per impartir la classe. Si veiem que cada dia acabem cridant i no serveix per a res..., haurem de cercar un altre recurs.

No hay comentarios:

Publicar un comentario